Är demokratin på väg att gå i konkurs? Vad ska vi göra för att vitalisera den demokrati vi kanske har tagit för given? Var har vi slarvat och hur får vi igång det lite långsammare demokratiska samtalet och arbetet? Hur förändrar vi representationen i politiken? Och hur boostar vi den tillit som det demokratiska systemet kräver?
En stor skara mötte upp på Playhouse Teater för att diskutera demokratins framtid. Jan Eliasson beskrev sig som ”oroad optimist” och varnade för de vibrationer han hör i marken.
Ärkebiskop Antje Jackelén varnade för att vi ser demokratin som något vi kan konsumera, att vi tar den för given. När den istället ständigt behöver matas med värderingar, också de religiösa.
Daniel Sachs ser ett näringsliv som allt mer ser sig själv som en del av samhället, ”på lång sikt konvergerar perspektiven”, även om han själv går i fronten med sitt arbete som demokratientreprenör i bland annat Höj Rösten, där de jobbar med att förändra representationen.
Lisa Lindström kommer införa en demokratitimme på Doberman, inspirerad av Sara Göthlin från Om Politik, och dessutom önskar sig Lisa personliga tränare i demokrati – eftersom vi alla behöver öva oss i demokratins mekanismer, värderingar och tankesätt. Vem ska fungera som tränare? Skolan, föräldrar, arbetsgivare eller kanske föreningslivet – vi behöver mer folkbildning och labbande.
Patrik Oksanen beskrev demokratin som komplex och långsam, till skillnad från de gräshoppssvärmar som ofta drar fram i sociala medier. Vi har inte tillräckligt med tålamod i påverkansarbetet.
Gäster:
Jan Eliasson
Ärkebiskop Antje Jackelén
Daniel Sachs
Lisa Lindström
Patrik Oksanen
Antje Jackelén
Daniel Sachs
Lisa Lindström
Patrik Oksanen
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.